Ik heb een klacht over mijn behandeling. Wat kan ik doen? 
Heb je een klacht over je behandeling bij onze instelling? Of lijkt jou de nota die wij aan je verzekeraar hebben gestuurd onjuist? Misschien heb je gewoon een opmerking? Of een compliment? 

Hieronder leest je wat je in deze gevallen kan doen.


Klacht over je behandeling 
Binnen GGZ Keizersgracht proberen wij je de beste behandeling voor je gezondheidsklachten te geven. Toch, op iedere plaats waar gewerkt wordt, kunnen dingen ook mis gaan of tot onvrede leiden. Als ontvanger van ggz-zorg heb je ook recht om te klagen wanneer je daartoe een aanleiding hebt. Wij als instelling hebben een plicht om met je klacht transparant om te gaan. Wij vinden het ook heel belangrijk dat je tevreden bent over je behandeling. Daarnaast biedt je feedback ons de mogelijkheid om onze diensten te verbeteren. 
Om al deze redenen hebben wij een klachtenregeling opgesteld. Haar volle tekst kan je hier vinden.



Ook op deze plek lichten wij in een paar punten toe, wat je kan doen, als je ontevreden bent over je behandeling. 


1. Ontevreden? Bespreek het met je behandelaar
Veel klachten ontstaan of houden staand omdat er met elkaar niet of te weinig gesproken wordt of vanwege een verschil in verwachtingen. Ook bij een beginnende ontevredenheid of vragen over je behandeling, vragen wij je om deze onderwerpen met je behandelaar te bespreken. Het is raadzaam om je goed voor te bereiden, als je over je ontevredenheid wil spreken. Dan zijn de verwachtingen en vragen meestal makkelijker te behandelen. Schrijf je vragen of je verhaal op, lees in alle rust informatie die wij jou tijdens de registratie hebben verstuurd, bekijk de informatie in jouw clientportaal en op onze website. Veel vragen worden op deze manier beantwoord en je behandeling kan daarna weer naar je tevredenheid verlopen.

Ook als je behandeling afgerond is en je bent ontevreden over het verloop ervan of je hebt een klacht daarover is de eerste stap een gesprek met je behandelaar. Stuur een e-mail naar ons secretariaat secretariaat@ggzkeizersgracht.nl met een verzoek tot contact met je toenmalige behandelaar. Ook wij, als je je tot ons met je klacht wendt zullen je in eerste instantie in contact brengen met je behandelaar.


2. Nog steeds ontevreden? 

Is de klacht nog niet verholpen of zijn er zwaarwegende omstandigheden waardoor je niet rechtstreeks met je behandelaar kan communiceren? Dan heb je de mogelijkheid om dit met de leidinggevende van de behandelaar te bespreken. Schrijf een e-mail naar ons secretariaat secretariaat@ggzkeizersgracht.nl om in contact te komen met de juiste persoon. De leidinggevende zal altijd in eerste instantie kijken hoe het tot nu toe met je klacht is verlopen.

Je kan beslissen om een klacht schriftelijk of mondeling bij ons in te dienen. Heeft de klacht alle elementen die wij in onze klachtenregeling in het artikel 10a benoemen? Dan hebben wij in eerste instantie maximaal zes weken om gezamenlijk tot een oplossing komen  

Wil je je klacht mondeling indienen? Maak een telefonische afspraak daarvoor met een secretariaatsmedewerker. 


3. Klachtenloket en klachtenfunctionaris
Weet je niet zeker hoe je kan klagen en wat je rechten daarin zijn? Zijn er omstandigheden waardoor je niet rechtstreeks met ons kan communiceren? Dan kan je de hulp van een klachtenfunctionaris opzoeken. GGZ Keizersgracht maakt gebruik van een externe klachtenfunctionaris, via het Zorgloket van de Geschillencommissie. Hier vindt je de Reglement van de Geschillencommissie.
Hier kan je informatie vinden hoe je contact kan opnemen met het Zorgloket. 

De klachtenfunctionaris spreekt geen Pools. Spreek je geen Nederlands en/ of Engels en wil je in gesprek met een klachtenfunctionaris? Neem contact op met ons secretariaat. Wij zullen een persoon aanwijzen die jou in de communicatie met de klachtenloket en klachtenfunctionaris helpt. Het gaat hier alleen om hulp bij het vertalen en of tolken, niet over de inhoud van je klacht. De ondersteuning van het klachtenloket en of klachtenfunctionaris is voor je kosteloos. Ook onze eventuele ondersteuning in communicatie in het Nederlands is gratis. 


4. Geschillencommissie
Is je klacht nog steeds niet opgelost? Dan kan je je klacht indienen bij de geschillencommissie. Deze commissie is een onafhankelijke organisatie die een uitspraak doet over de gegrondheid van een klacht, in bepaalde gevallen kan de geschillencommissie een schadevergoeding toekennen. GGZ Keizersgracht is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg. Ook op deze website kan je lezen hoe je de klacht kan indienen. Hier kan je lezen welke klachten door deze commissie worden behandeld en welke niet. 


5. Klacht of vraag over facturatie
Heb je een vraag of een klacht over een factuur van ons? Stuur een e-mail met een duidelijke beschrijving ervan naar: secretariaat@ggzkeizersgracht.nl. Je vraag of klacht wordt in eerste instantie beantwoord door ons Team Declaraties. 


Compliment of opmerking?
Ook complimenten ontvangen wij graag. Hebben wij je goed geholpen of heb je een goed idee, die onze dienstverlening zou kunnen verbeteren? Wij horen het heel graag! Schrijf een e-mail naar ons secretariaat of kom langs, als wij op locaties zijn aanwezig. 


Tevredenheidsonderzoek
Na afronding van je behandeling bij ons krijg je een digitale vragenlijst in het Pools, die je tevredenheid over de afgeronde behandeling bij ons meet. Deze lijst heet de CQi (Consumer Quality index) GGZ en VZ en is anoniem. Door deze lijst in te vullen help je ons actief om onze behandelingen te verbeteren! Wij analyseren de scores op vaste momenten in het jaar en bespreken hen met onze medewerkers.

Onze laatste scores van de CQi vind je hier.